3

Mencarut.

In the name of Allah, The Most Compassionate and The Most Merciful.


Assalamualaikum. 
Alhamdulillah.
Allahumma solli 'ala Muhammad.

Hai hai semua. Hopefully semua orang sihat-sihat je.
Today I'm writing in the mood of 'why-am-I-writing?'
Padahal notes punya la banyak atas meja ni tunggu turn nak kena baca.
Okeh, okeh, lepas ni aku selak la.
*Hopefully. Haha.*

Kali ni nak story la pasal situasi yang memang dah lama sebati dalam hidup masyarakat kita.
Mencarut. Ye, mencarut.
Atau erti kata lain menyumpah. Or cursing.
Ikut la korang faham yang mana. 
Dua bahasa tu je pun yang aku tau.

Kenapa kita tak boleh lari daripada cursing ek?
Tak dinafikan la orang yang tulis ni pun pernah menyumpah jugak.
*Pernah? Errr selalu pun ye jugak kot.*
Pernah la sekali tu terbaca status orang (tak ingat siapa),
Tak manis sungguh kalau dengar orang pompuan mencarut.
Pompuan je ke yang tak boleh mencarut?

Pada aku, personally la kan, guys or girls, both look bad kalau mencarut.
Girls sah-sah la tak sopan bebenor kalau korang buat macam tu kan.
But guys jangan la ingat korang cool sangat dengan cursing tu.
Hello miss, are you trying to troll anyone here?
Eh, tak, tak. Ini general okeh.

Baca tulisan yang besar je tau.
Sebenarnya, aku tau mesti korang fikir aku bajet-bagus-macam-aku-tak-pernah-menyumpah-pulak nak buat entry macam ni kan.
But I'm trying to correct something for myself jugak la ni.
Bukan apa, ni untuk masa depan kita jugak.
Apa kena mengena mencarut dengan masa depan pulak ni?

Yelah, cuba korang bayangkan eh.
Satu hari nanti kita semua akan jadi parents kan? Insya Allah.
Kalau korang ni jenis parents yang suka menyumpah, nanti anak-anak korang akan terikut.
Lepas tu nanti dia bawak perangai buruk tu pergi sekolah.
Disebabkan satu sekolah tu pun dah kena sumpah dengan anak korang, dia pun takde kawan.
Bila dia takde kawan, dia stress, tak boleh belajar.
Bila tak boleh belajar, dia pun tak dapat masuk universiti.

Okeh, aku tau last part tu hiperbola.
Tapi lebih kurang macam tu la. 
Macam-macam consequences yang korang boleh dapat.
So, aku nasihatkan, kurang-kurangkan la tabiat suka mencarut/menyumpah/cursing kita ni ye?
Kan lagi bagus kalau dapat musibah tu kita istighfar ke kan?
Susah? Takpe, kita try sikit-sikit.


Ada satu lagi benda yang aku rasa best nak share dengan korang. 
FYI, aku ni duduk kat sebuah negara yang memerlukan aku kadang-kadang bergaduh dengan pakcik teksi.
So, aku pernah je tanya orang macam mana nak curse diorang dalam bahasa arab.
The amazing thing is there is no curse words in arabic.
Betul ke tak, wallahua'lam.
*Sorry, bahasa arab aku memang ke laut.*

Okeh, sampai sini dulu.
No offense yeah? 
Keyboard-off. Tata. Salam~

3 suapan:

Far said...

tipu ah rip arab ko ke laut.
wa tak cayaaaaa

Far said...

tipu ah rip arab ko ke laut.
wa tak cayaaaaa

N'Craft said...

riff~ betul2.saya pun tak suka mencarut. cume kalau geram tu terkeluar la tp yg ringan2 je. ish3. skdar v-gong je kot. wee :lari

Back to Top